Programació en C del PIC 16F690

Referència Trucs Perifèrics   Recursos CITCEA
Tutorial Exemples Projectes   Inici

Exemple T1 - Temporitzador 1

En els exemples anteriors els LED s'encenien a un ritme que marcaven uns bucles de retard marcats per la funció _delay(). Això volia dir que la major part del temps el processador estava fent bucles. En aquest exemple, en lloc de tenir el microcontrolador ocupat fent bucles per comptar el temps, fem que un temporitzador físic (timer) s'encarregui de comptar el temps. En el nostre cas farem servir el Timer1 que és un comptador de 16 bits. Quan funciona com a temporitzador, agafa la sortida del rellotge del microcontrolador (període d'un microsegon), el divideix per un factor d'escala i el fa servir per incrementar el registre TMR1 (bytes TMR1L i TMR1H). Quan aquest registre arriba a zero s'activa un bit en un altre registre.

En aquest exemple cada cop que Timer1 acabi de comptar farem rodar els bits de la variable Valor i en copiarem el resultat sobre els LED. Li hem posat un prescalador de 8, de manera que s'incrementa cada 8 μs i ha de comptar 65536; per tant, fara una rotació cada 0,52 s.

#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF
#pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF
#include <xc.h>					// Carrega el fitxer de funcions
#define Polsador   RA3		// Li assigna un nom a l'adreça del polsador
#define FiTimer1 PIR1bits.TMR1IF		// Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 1
#define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor;  				// Variable de 8 bits sense signe (0 a 255)
char Premut;					// Estat del polsador
char Adreta;					// Sentit de gir
void main (void){
						// Inicialització de variables
	Adreta = 0;				// Iniciem girant a l'esquerra
	Premut = 0;				// Suposem el polsador no premut
	Valor = 1;          			// Inicialment posem 1 (activem LED 0)
						// Configuració d'entrades i sortides
	TRISC = 0b00000000; 			// Posa el port C com a sortida
	TRISA = 0b00001000; 			// Posa RA3 com a entrada
						// Configuració del Timer 1
	FiTimer1 = 0;       			// Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
						// cal desactivar-lo des del programa
	T1CON = 0b00110001;       		// Configuració de Timer1
						// 11 - Factor d'escala de 8
						// I el posem en marxa
	while(1){				// Inici del bucle de programa
		PORTC = Valor;			// Copiem el valor al port (als LED)
		if(FiTimer1 == 1){		// Si ha acabat el temporitzador
			FiTimer1 = 0;		// Tornem a posar el bit a zero
			if (Adreta == 0){
				Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7);	// Desplacem els bits a l'esquerra
				if (Valor == 16)			// Si ja estem al LED 5,
					Valor = 1;    			// tornem al LED 0
			}
			if (Adreta == 1){
				Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7);	// Desplacem els bits a la dreta
				if (Valor == 128)			// Ja hem sortit fora,
					Valor = 8;    			// tornem al LED 4
			}
		}
	 					// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així, 
						// canviem el sentit de gir
		if (Polsador == 1)		// Si el polsador no està premut (1 és no premut)
			Premut = 0;		// Memoritzem l'estat del polsador
		else if (Premut == 0){		// Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
			flipbit(Adreta, 0);	// Invertim el sentit de gir
			Premut = 1;		// Memoritzem el nou estat del polsador
		}
	}
}

Podem posar una pre-escala més petita per aconseguir valors més ràpids però ja no podem posar una pre-escala més gran si en volem de més lents. El que sí podem fer és que el moviment es faci només cada, per exemple, 4 finals del temporitzador (que comptem amb la variable Compta):

#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF
#pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF
#include <xc.h>					// Carrega el fitxer de funcions
#define Polsador   RA3		// Li assigna un nom a l'adreça del polsador
#define FiTimer1 PIR1bits.TMR1IF		// Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 1
#define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor;  				// Variable de 8 bits sense signe (0 a 255)
unsigned char Compta;  				// Variable de 8 bits sense signe (0 a 255)
char Premut;					// Estat del polsador
char Adreta;					// Sentit de gir
void main (void){
						// Inicialització de variables
	Adreta = 0;				// Iniciem girant a l'esquerra
	Premut = 0;				// Suposem el polsador no premut
	Valor = 1;          			// Inicialment posem 1 (activem LED 0)
	Compta = 0;				// Compta el nombre de cops que ha acabat el Timer
						// Configuració d'entrades i sortides
	TRISC = 0b00000000; 			// Posa el port C com a sortida
	TRISA = 0b00001000; 			// Posa RA3 com a entrada
						// Configuració del Timer 1
	FiTimer1 = 0;       			// Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
						// cal desactivar-lo des del programa
	T1CON = 0b00110001;       		// Configuració de Timer1
						// 11 - Factor d'escala de 8
						// I el posem en marxa
	while (1){				// Inici del bucle de programa
		if(FiTimer1 == 1){		// Si ha acabat el temporitzador
			FiTimer1 = 0;          	// Tornem a posar el bit a zero
			Compta++;		// Incrementa Compta
			if (Compta == 4) {	// Si ha acabat quatre vegades
				PORTC = Valor;	// Copiem el valor al port (als LED)
				Compta = 0;	// Reinicialitza Compta
				if (Adreta == 0){
					Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7);	// Desplacem els bits a l'esquerra
					if (Valor == 16)			// Si ja estem al LED 5,
						Valor = 1;    			// tornem al LED 0
				}
				if (Adreta == 1){
					Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7);	// Desplacem els bits a la dreta
					if (Valor == 128)			// Ja hem sortit fora,
						Valor = 8;    			// tornem al LED 4
				}
			}
		}
	 					// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així, 
						// canviem el sentit de gir
		if (Polsador == 1)		// Si el polsador no està premut (1 és no premut)
			Premut = 0;		// Memoritzem l'estat del polsador
		else if (Premut == 0){		// Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
			flipbit(Adreta, 0);	// Invertim el sentit de gir
			Premut = 1;		// Memoritzem el nou estat del polsador
		}
	}
}

Ara el moviment és aproximadament cada dos segons (de fet, cada 2,1 s).

També podem inicialitzar el comptador amb un valor per comptar el temps desitjat. Si mantenim el pre-escalat de 8 vol dir que cada increment del comptador són 8 μs. Si volem que el final del temporitzador sigui cada 0,05 s (és a dir cada 50 000 μs) ens caldrà comptar fins a 50 000 /8 = 6250. Per posar aquest valor, farem:

	TMR1 = 65536 - 6250 = 59286
	TMR1H = 59286 / 256 = 231
	TMR1L = 59286 % 256 = 150

En el programa següent el temporitzador acaba cada 0,05 s, com hem calculat, i la rotació dels LED es fa cada 20 cops, o sigui cada segon:

#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF
#pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF
#include <xc.h>					// Carrega el fitxer de funcions
#define Polsador   RA3		// Li assigna un nom a l'adreça del polsador
#define FiTimer1 PIR1bits.TMR1IF		// Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 1
#define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor;  				// Variable de 8 bits sense signe (0 a 255)
unsigned char Compta;  				// Variable de 8 bits sense signe (0 a 255)
char Premut;					// Estat del polsador
char Adreta;					// Sentit de gir
void main (void){
						// Inicialització de variables
	Adreta = 0;				// Iniciem girant a l'esquerra
	Premut = 0;				// Suposem el polsador no premut
	Valor = 1;          			// Inicialment posem 1 (activem LED 0)
	Compta = 0;				// Compta el nombre de cops que ha acabat el Timer
						// Configuració d'entrades i sortides
	TRISC = 0b00000000; 			// Posa el port C com a sortida
	TRISA = 0b00001000; 			// Posa RA3 com a entrada
						// Configuració del Timer 1
	FiTimer1 = 0;       			// Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
						// cal desactivar-lo des del programa
	TMR1H = 231;				// Inicialitza el Timer1
	TMR1L = 150;
	T1CON = 0b00110001;       		// Configuració de Timer1
						// 11 - Factor d'escala de 8
						// I el posem en marxa
	while (1){				// Inici del bucle de programa
		if(FiTimer1 == 1){		// Si ha acabat el temporitzador
			T1CONbits.TMR1ON = 0;	// Atura momentàniament el Timer1
			TMR1H = 231;		// Inicialitza el Timer1
			TMR1L = 150;
			T1CONbits.TMR1ON = 1;	// Torna a engegar el Timer1
			Compta++;		// Incrementa Compta
			FiTimer1 = 0;          	// Tornem a posar el bit a zero
			if (Compta == 20) {	// Si ha acabat vint vegades
				PORTC = Valor;	// Copiem el valor al port (als LED)
				Compta = 0;	// Reinicialitza Compta
				if (Adreta == 0){
					Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7);	// Desplacem els bits a l'esquerra
					if (Valor == 16)			// Si ja estem al LED 5,
						Valor = 1;    			// tornem al LED 0
				}
				if (Adreta == 1){
					Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7);	// Desplacem els bits a la dreta
					if (Valor == 128)			// Ja hem sortit fora,
						Valor = 8;    			// tornem al LED 4
				}
			}
		}
	 					// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així, 
						// canviem el sentit de gir
		if (Polsador == 1)		// Si el polsador no està premut (1 és no premut)
			Premut = 0;		// Memoritzem l'estat del polsador
		else if (Premut == 0){		// Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
			flipbit(Adreta, 0);		// Invertim el sentit de gir
			Premut = 1;		// Memoritzem el nou estat del polsador
		}
	}
}

 

 

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra d'Oriol Boix està llicenciada sota una llicència no importada Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0.