En els exemples anteriors els LED s'encenien a un ritme que marcaven uns bucles de retard marcats per la funció _delay(). Això volia dir que la major part del temps el processador estava fent bucles. En aquest exemple, en lloc de tenir el microcontrolador ocupat fent bucles per comptar el temps, fem que un temporitzador físic (timer) s'encarregui de comptar el temps. En el nostre cas farem servir el Timer2 que és un comptador de 8 bits amb comparació. Quan funciona com a temporitzador, agafa la sortida del rellotge del microcontrolador (període d'un microsegon), el divideix per un factor d'escala i el fa servir per incrementar el registre TMR2. Quan aquest registre coincideix amb el valor guardat al registre PR2, TMR2 es posa a zero i es compta una coincidència. Quan el nombre de coincidències coincideix amb el que s'ha definit al postescalador, s'activa un bit en un altre registre.
En aquest exemple cada cop que s'activi TMR2IF farem rodar els bits de la variable Valor i en copiarem el resultat sobre els LED. Li hem posat un prescalador de 16, de manera que s'incrementa cada 16 μs i ha de comptar fins 256; per tant, fara una coincidència cada 4096 μs. Posarem un post-escalat de 16, de manera que el bit TMR2IF s'activarà cada 65,54 ms.
#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF #pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF #include <xc.h> // Carrega el fitxer de funcions #define Polsador RA3 // Li assigna un nom a l'adreça del polsador #define FiTimer2 PIR1bits.TMR2IF // Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 2 #define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor; // Variable de 8 bits sense signe (0 a 255) char Premut; // Estat del polsador char Adreta; // Sentit de gir
void main (void){
// Inicialització de variables
Adreta = 0; // Iniciem girant a l'esquerra
Premut = 0; // Suposem el polsador no premut
Valor = 1; // Inicialment posem 1 (activem LED 0)
// Configuració d'entrades i sortides
TRISC = 0b00000000; // Posa el port C com a sortida
TRISA = 0b00001000; // Posa RA3 com a entrada
// Configuració del Timer 2
FiTimer2 = 0; // Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
// cal desactivar-lo des del programa
T2CON = 0b01111111; // Configuració de Timer2
// 11 - Pre-escala de 16
// 1111 - Post-escala de 16
// I el posem en marxa
while(1){ // Inici del bucle de programa
PORTC = Valor; // Copiem el valor al port (als LED)
if(FiTimer2 == 1){ // Si ha acabat el temporitzador
FiTimer2 = 0; // Tornem a posar el bit a zero
if (Adreta == 0){
Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7); // Desplacem els bits a l'esquerra
if (Valor == 16) // Si ja estem al LED 5,
Valor = 1; // tornem al LED 0
}
if (Adreta == 1){
Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7); // Desplacem els bits a la dreta
if (Valor == 128) // Ja hem sortit fora,
Valor = 8; // tornem al LED 4
}
}
// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així,
// canviem el sentit de gir
if (Polsador == 1) // Si el polsador no està premut (1 és no premut)
Premut = 0; // Memoritzem l'estat del polsador
else if (Premut == 0){ // Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
flipbit(Adreta, 0); // Invertim el sentit de gir
Premut = 1; // Memoritzem el nou estat del polsador
}
}
}
Podem posar una pre-escala i/o una post-escala més petites per aconseguir valors més ràpids però ja no podem posar-les més grans si en volem de més lents. El que sí podem fer és que el moviment es faci només cada, per exemple, 16 finals del temporitzador (que comptem amb la variable Compta):
#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF #pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF #include <xc.h> // Carrega el fitxer de funcions #define Polsador RA3 // Li assigna un nom a l'adreça del polsador #define FiTimer2 PIR1bits.TMR2IF // Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 2 #define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor; // Variable de 8 bits sense signe (0 a 255) unsigned char Compta; // Variable de 8 bits sense signe (0 a 255) char Premut; // Estat del polsador char Adreta; // Sentit de gir
void main (void){
// Inicialització de variables
Adreta = 0; // Iniciem girant a l'esquerra
Premut = 0; // Suposem el polsador no premut
Valor = 1; // Inicialment posem 1 (activem LED 0)
Compta = 0; // Compta el nombre de cops que ha acabat el Timer
// Configuració d'entrades i sortides
TRISC = 0b00000000; // Posa el port C com a sortida
TRISA = 0b00001000; // Posa RA3 com a entrada
// Configuració del Timer 2
FiTimer2 = 0; // Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
// cal desactivar-lo des del programa
T2CON = 0b01111111; // Configuració de Timer2
// 11 - Pre-escala de 16
// 1111 - Post-escala de 16
// I el posem en marxa
while (1){ // Inici del bucle de programa
if(FiTimer2 == 1){ // Si ha acabat el temporitzador
FiTimer2 = 0; // Tornem a posar el bit a zero
Compta++; // Incrementa Compta
if (Compta == 4) { // Si ha acabat quatre vegades
PORTC = Valor; // Copiem el valor al port (als LED)
Compta = 0; // Reinicialitza Compta
if (Adreta == 0){
Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7); // Desplacem els bits a l'esquerra
if (Valor == 16) // Si ja estem al LED 5,
Valor = 1; // tornem al LED 0
}
if (Adreta == 1){
Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7); // Desplacem els bits a la dreta
if (Valor == 128) // Ja hem sortit fora,
Valor = 8; // tornem al LED 4
}
}
}
// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així,
// canviem el sentit de gir
if (Polsador == 1) // Si el polsador no està premut (1 és no premut)
Premut = 0; // Memoritzem l'estat del polsador
else if (Premut == 0){ // Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
flipbit(Adreta, 0); // Invertim el sentit de gir
Premut = 1; // Memoritzem el nou estat del polsador
}
}
}
Ara el moviment és aproximadament cada un segons (de fet, cada 1,05 s).
També podem inicialitzar el comptador amb un valor per comptar el temps desitjat. Si mantenim el pre-escalat de 16 vol dir que cada increment del comptador són 16 μs. Si volem que el final del temporitzador sigui cada 2 ms (és a dir cada 2000 μs) ens caldrà comptar fins a 2000 /16 = 125, que és el valor que posarem a PR2.
En el programa següent el temporitzador acaba cada 2 ms, com hem calculat. Hi ha un post-escalador de 10 que fa que el bit TMR2IF sigui cada 20 ms i la rotació dels LED es fa cada 50 cops, o sigui cada segon.
T2CKPS = 11 1/16 TOUTPS = 1001 1/10 T2CON = 0b01001111
#pragma config FOSC = INTRCIO, WDTE = OFF, PWRTE = OFF, MCLRE = OFF, CP = OFF #pragma config CPD = OFF, BOREN = OFF, IESO = OFF, FCMEN = OFF #include <xc.h> // Carrega el fitxer de funcions #define Polsador RA3 // Li assigna un nom a l'adreça del polsador #define FiTimer2 PIR1bits.TMR2IF // Li assigna un nom al bit que indica el final del Timer 2 #define flipbit(var, bit) ((var) ^= (1<<(bit)))
unsigned char Valor; // Variable de 8 bits sense signe (0 a 255) unsigned char Compta; // Variable de 8 bits sense signe (0 a 255) char Premut; // Estat del polsador char Adreta; // Sentit de gir
void main (void){
// Inicialització de variables
Adreta = 0; // Iniciem girant a l'esquerra
Premut = 0; // Suposem el polsador no premut
Valor = 1; // Inicialment posem 1 (activem LED 0)
Compta = 0; // Compta el nombre de cops que ha acabat el Timer
// Configuració d'entrades i sortides
TRISC = 0b00000000; // Posa el port C com a sortida
TRISA = 0b00001000; // Posa RA3 com a entrada
// Configuració del Timer 2
FiTimer2 = 0; // Aquest bit es posarà a 1 quan el temporitzador acabi
// cal desactivar-lo des del programa
PR2 = 125; // Valor de comparació del Timer2
T2CON = 0b01001111; // Configuració de Timer2
// 11 - Pre-escala de 16
// 1001 - Post-escala de 10
// I el posem en marxa
while (1){ // Inici del bucle de programa
if(FiTimer2 == 1){ // Si ha acabat el temporitzador
Compta++; // Incrementa Compta
FiTimer2 = 0; // Tornem a posar el bit a zero
if (Compta == 50) { // Si ha acabat 50 vegades
PORTC = Valor; // Copiem el valor al port (als LED)
Compta = 0; // Reinicialitza Compta
if (Adreta == 0){
Valor = (Valor << 1)|(Valor >> 7); // Desplacem els bits a l'esquerra
if (Valor == 16) // Si ja estem al LED 5,
Valor = 1; // tornem al LED 0
}
if (Adreta == 1){
Valor = (Valor >> 1)|(Valor << 7); // Desplacem els bits a la dreta
if (Valor == 128) // Ja hem sortit fora,
Valor = 8; // tornem al LED 4
}
}
}
// Mirem si s'ha premut el polsador i, si és així,
// canviem el sentit de gir
if (Polsador == 1) // Si el polsador no està premut (1 és no premut)
Premut = 0; // Memoritzem l'estat del polsador
else if (Premut == 0){ // Si el polsador està premut però fa un moment no ho estava
flipbit(Adreta, 0); // Invertim el sentit de gir
Premut = 1; // Memoritzem el nou estat del polsador
}
}
}

Aquesta obra d'Oriol Boix està llicenciada sota una llicència no importada Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0.